neděle 12. října 2008

Orient Express v Praze, 11.10.

Pro ty, kteří neznají, je Orient Express synonymem pro luxusní vlakové spojení z Paříže do Instanbulu. Tedy, tak tomu bylo kdysi dávno, když se tento spoj otevíral. Při svých cestách se tento vlak zastavuje v několika hlavních městech, čeká tam třeba den, dva a pak jede dále. V mezičase si mohou cestující jít prohlédnout krásy města a naopak obyvatelé a domorodci mohou obdivovat samotný vlak. Ve čtvrtek 9. října přijel Orient Express do Prahy na Smíchovské nádraží, kde byl ustájen až do sobotního odpoledne, kdy po druhé hodině odpolední odjížděl. Na tento fakt mě upozornila Lucka, takže jí patří velký dík.

Měli jsme se sejít a popovídat si, jenže betonovací práce na zahradě mi toto bohužel znemožnily uskutečnit, a tak jsem se jenom na skok zaběhnul podívat, jestli je mašinka tak luxusní, jak se o ní povídá.



Nejprve mi dovolte pár faktů z historie provozu tohoto dopravního prostředku. První vlak byl vypraven 4. října 1883, kdy vykonal trasu z Paříže přes Mnichov, Vídeň až do Giurgiu v Rumunsku. Tam pasažéři přestoupili na trajekt přes Dunaj, nastoupili do vlaku směr Varna v Bulharsku. Odtud už pak pouze trajektem do Istanbulu.



Později byl tento spoj nahrazen jinými moderními vlaky, trasa byla zkrácena z Paříže do Štrasburku, přes Vídeň a je již symbolem luxusního cestování. Není ale pouze jenom jedna. Prý existuje několik paralelně provozovaných tras, někdy i malými soukromými společnostmi a pouze přebírají dobré jméno vlaku. Toť tedy několik základních faktů.



Jak jsem již napsal, na vlastní oči jsem jej viděl na Smíchovském nádraží. Ihned po vstupu do nádražní haly vás mohl trknout malý recepční stoleček, kde stáli dva mladíci a usměrňovali cizince na třetí nástupiště, kde byl vlak ustájen. Vydal jsem se s davem. Na nástupišti mne uvítala ještě větší recepce - dva stolečky a dvě hezké dámy - plus koberec s logem společnosti na zemi. Všude kolem pobíhali jednak cestující (jelikož vlak odjížděl zhruba za hodinu, tak se s nastupováním neotálelo), zaměstnanci, kteří je usazovali, turisté, kteří jenom fotili a blbě čuměli do oken (mezi nima jsem byl i já) a pak naši policejní orgáni, kteří dohlíželi na všudypřítomný klid.



Vlak jest složen ze sedmnácti vagónů, kde většina z nich jsou spací vozy a zbytek jsou restaurace a bary. Uvádím to v množném čísle, protože se mi zdálo, že těch barů je tam nějak moc, ale mohu se mýlit. Jak jsem si tak pochodoval a nakukoval dovnitř, docela jsem slintal. Každé kupé je určeno pouze pro dva lidi, celé je obloženo ve dřevě, máte k dispozici malou koupelničku a, tuším, i propojovací dveře do vedlejšího kupé, snad kdyby jelo více lidí pohromadě. Tím posledním si nejsem vůbec jist, ale co taky člověk může zjistit pouhým letmým pohledem dovnitř.



Nemohl jsem si odpustit a vyfotil jsem si nejenom vlak, ale i zaměstnance ve slušivých uniformách. Velice ochotně mi zapózovali. Jsou na to evidentně zvyklí. Chvíli jsem tedy okouněl okolo, snažil se vykoukat, jak hezký mají jídelní vůz a pak už šup zpět betonovat. Asi nejvíce budete mít z těch fotografií. Bohužel berte je trochu s rezervou, přeci jenom mám pouze kompakt.



3 komentáře:

Ptáče řekl(a)...

Krása! Tím bych chtěla podniknout cestu po Evropě:)

Tomáš Hroch řekl(a)...

Taky bych se tim projel. jenze to je pro trosku movitejsi ;) Predpokladam, ze mineralka v restauraci bude stat neco kolem 20 euro :)

Žvejka řekl(a)...

Někdy se pojedem projet ;-) Ale vidim to dřív na tu cestu pendolinem, člověk to musí brát postupně..